Joey Drieskens 18 jul. 2017

WhatsApp vs. Facebook Messenger: 4 verschillen voor zakelijk gebruik

WhatsApp en Facebook Messenger worden dagelijks door miljoenen Nederlanders gebruikt. Bedrijven maken slim gebruik van deze trend en bieden klanten de mogelijkheid om via deze kanalen contact op te nemen. Bij verschillende organisaties leidt dit tot een sterk groeiende Net Promoter Score (NPS) en dalend telefoonverkeer.

In dit artikel kijken we naar de belangrijkste verschillen tussen WhatsApp en Facebook Messenger. Hoe eenvoudig is het bijvoorbeeld voor klanten om contact op te nemen? Hoeveel gebruikers hebben beide apps? Hoe staat het met de encryptie en privacy van de gebruiker? En wat zijn de mogelijkheden van API’s? Door antwoord te geven op deze vragen, kom je erachter welke messaging app het beste past bij jouw organisatie.

Hoe eenvoudig is het voor klanten om contact op te nemen?

Voordat klanten contact op kunnen nemen, moeten zij het WhatsApp-nummer van het bedrijf opslaan in hun telefoon. Hiervoor voert de klant meerdere handelingen uit; eerst zoekt hij of zij het nummer op de website van de organisatie, dan slaat diegene het nummer op, daarna opent de klant het nummer in WhatsApp en als laatste wordt het bericht verzonden. Gelukkig bestaan er voor dit proces ‘short-cuts’, zoals de click-to-chat link die hier wordt uitgelegd of een V-card waar je in dit artikel meer informatie over vindt. Dit maakt het voor klanten een stuk laagdrempeliger een vraag via WhatsApp te stellen.

Contact opnemen via Facebook Messenger is eenvoudiger. De klant kan via Facebook of de Messenger app een bedrijf opzoeken en direct het gesprek starten. Verder biedt Messenger de mogelijkheid om een button aan de website toe te voegen, waarmee klanten direct Facebook Messenger kunnen openen en een conversatie kunnen starten. In ons geval hebben we deze link aan de contactpagina van SaySimple toegevoegd. Probeer het eens!

Hoeveel gebruikers hebben beide apps?

Facebook claimt dat WhatsApp en Facebook Messenger wereldwijd evenveel actieve gebruikers hebben; beide ongeveer 1,2 miljard. In Nederland liggen deze cijfers iets verder uit elkaar, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Facebook Messenger is op 57% van alle Nederlandse smartphones is geïnstalleerd. Dit komt neer op ongeveer 7 miljoen installaties. WhatsApp is op 92% van de Nederlandse smartphones geïnstalleerd en is daarmee goed voor 11,2 miljoen installaties.

Encryptie en Privacy

Zowel WhatsApp als Facebook Messenger zijn onderdeel van Facebook. Toch bestaan er tussen beide apps verschillen op het gebied van encryptie en privacy. WhatsApp is standaard ‘end-2-end encrypted’. Gebruikers kunnen onderling berichten versturen die alleen voor de verzender en ontvanger inzichtelijk zijn. WhatsApp maakt hiervoor gebruik van het Signal-protocol van de bekende gelijknamige privacy chat-app, ontwikkeld door Open Whisper Systems.

Het Facebook Messenger verkeer is ook encrypted, maar deze optie, ‘Secret Conversations’ genaamd, staat niet standaard aan. Messenger maakt namelijk veelal gebruik van stickers, video’s, bots en integraties met andere apps, en deze toepassingen werken niet wanneer ‘Secret Conversations’ is ingeschakeld.

API’s en de mogelijkheden voor ontwikkelaars

De mogelijkheden van Facebook Messenger voor ontwikkelaars lijken eindeloos en het platform heeft hier een duidelijke voorsprong op WhatsApp. KLM is het grootste Nederlandse merk dat nu volop gebruik maakt van Facebook Messenger en implementeerde onder andere bot’s en scripts om hun klanten nog beter te bedienen. Uiteraard kun je nog steeds ‘gewoon’ een bericht sturen of een vraag stellen, maar een reis boeken of een reeds geboekte reis beheren, behoort ook tot de mogelijkheden. Onderstaande video van KLM’s YouTube-kanaal geeft een goed beeld van alle mogelijkheden die zij momenteel bieden.

 

‘‘

KLM via Frankwatching

 

De API’s van WhatsApp is gesloten waardoor de toepassingen zoals die van Messenger nog niet mogelijk zijn op dit platform. De kracht van WhatsApp zit dan ook in de eenvoud. WhatsApp is laagdrempelig en het is eenvoudig om multimediabestanden als video, foto’s, verschillende documenttypes (Microsoft Office & PDF), locaties, audio berichten en contacten te versturen. SaySimple adviseert je graag over de zakelijke toepassingen van het kanaal.

Welke app kies jij?

Facebook Messenger is voor bedrijven een interessant kanaal. Door de mogelijkheden die de app momenteel biedt en de ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen, is het goed om je te verdiepen in de mogelijkheden voor jouw organisatie. WhatsApp is op dit moment echter de belangrijkste chat-applicatie van Nederland. WhatsApp beschikt weliswaar niet over dezelfde uitgebreide mogelijkheden die Messenger biedt, maar het is wel de meeste gebruikte chat-app van Nederland. Ook qua privacy is WhatsApp een stapje verder dan Facebook Messenger.

Meer weten over de zakelijke inzet van WhatsApp of Facebook Messenger? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We staan je graag te woord en helpen je in de keuze voor het juiste kanaal.

written by
Joey Drieskens
%
The Messaging Agency