Joey Drieskens 19 jan. 2018

WhatsApp for business live: wie kan er wat mee?

Groot nieuws in de online wereld; WhatsApp lanceert “WhatsApp Business Accounts”! De interesse van bedrijven om WhatsApp als zakelijk kanaal in te zetten is al een paar jaar enorm, niet verwonderlijk dus dat de launch van de WhatsApp Business App breed wordt opgepakt door (mainstream) media. De Business App van WhatsApp werd al tijden verwacht en nu is het dan zo ver. In verschillende artikelen wordt de vergelijking met de pilot die KLM met WhatsApp Enterprise draait, al snel gemaakt. Wellicht denk jij ook: wow, wat een fantastisch nieuws dat elk bedrijf, net als KLM, een zakelijk WhatsApp account kan gebruiken, en dat zelfs gratis!

Gelukkig zit in bovenstaande zeker een kern van waarheid maar het is goed om duidelijk te hebben wat er nu echt mogelijk is en voor wie.

WhatsApp voor kleine bedrijven

Eigenlijk zegt de eerste zin in de aankondiging van WhatsApp het al vrij duidelijk: “Vandaag introduceren we WhatsApp Business. Dit is een gratis Android-app voor het kleinbedrijf”.

“Vandaag introduceren we WhatsApp Business. Dit is een gratis Android-app voor het kleinbedrijf”.

Goed nieuws dus voor het kleinbedrijf, elke ondernemer kan gratis een zakelijk WhatsApp account krijgen. Met een bedrijfsprofiel en zonder dat de zakelijke appjes door de privé gesprekken lopen. Ook handig van de zakelijke oplossing zijn de snelle antwoorden; beantwoord appjes na sluitingstijd bijvoorbeeld automatisch met een afwezigheidsbericht.

Overigens kan de app alleen op een Android telefoon worden gedownload en pas “in coming weeks” in Nederland.

Echter, wie logisch nadenkt snapt dat de vergelijking met de WhatsApp pilot bij KLM wel erg kort door de bocht is. Voor de duidelijkheid; er ligt echt geen telefoontje met de WhatsApp Business App op het kantoor van KLM waarmee iemand handmatig whatsappjes verstuurd. KLM en enkele andere bedrijven buiten Nederland, gebruiken daarvoor de ‘Enterprise oplossing’. Check ook de toelichting van KLM CEO Pieter Elbers op deze pilot.

Deze WhatsApp Business App voor kleinbedrijf biedt namelijk geen mogelijkheden om met meerdere personen, bijvoorbeeld een service team, WhatsApp gesprekken te voeren. Alleen al daarmee is deze app per definitie niet geschikt voor het middenbedrijf of grootzakelijk.

Middenbedrijf en grootzakelijk zal moeten vertrouwen op de evaluatie door WhatsApp van de lopende pilot bij KLM. Wanneer deze pilot afloopt en wordt geevalueerd is vooralsnog niet duidelijk. Bij een positieve uitkomst van die pilot is de verwachting dat WhatsApp de “Enterprise Oplossing” zal lanceren die naar verwachting bestaat uit een API.

Het is dus aan deze bedrijven om met de API WhatsApp in bestaande software te integreren. Het is de verwachting dat dit de oplossing is waaraan WhatsApp het eveneens aangekondigde verdienmodel gaat koppelen.

WhatsApp business vs. WhatsApp Enterprise

Om bovenstaande nog even op een rijtje te zetten:

WhatsApp voor klein bedrijf

App voor op mobiele telefoon, ook te gebruiken via web.whatsapp.com
Uitsluitend te gebruiken vanaf Android telefoons
Nu in Indonesië, Italië, Mexico, UK en de VS. Nederland in enkele weken.
Te gebruiken door 1 persoon
Simpele statistieken
Bedrijfsprofiel
Snelle antwoorden – welkomstbericht en out of office bericht
Gratis

WhatsApp Enterprise (vermoedens!)

Aangekondigd, afhankelijk van pilot bij o.a. KLM
Betaald
Uitsluitend API ter integratie in derden software
Niet direct bij WhatsApp te verkrijgen, uitsluitend via “Service Providers”
Geautomatiseerde pushberichten (pilot KLM)

Meer informatie over WhatsApp voor business?

SaySimple helpt middenbedrijf, grootzakelijk en enterprise al sinds 2014 met de invoer van Social Messaging en WhatsApp in het bijzonder. Neem dus gerust contact om de mogelijkheden te bespreken en de voorbereiding voor de WhatsApp Enterprise oplossing te starten.

written by
Joey Drieskens
%
The Messaging Agency