26 sept. 2018

WhatsApp Business Solutions

Met de overname van WhatsApp door Facebook voor 19 miljard euro in 2014, werd al duidelijk dat er aan een commercieel model rond WhatsApp werd gewerkt. Facebook liet al snel weten dat het verdienmodel zich zou richten op bedrijven via zakelijke toepassingen en mogelijke advertenties.

WhatsApp Small Business App

De eerste grote stap voor zakelijk gebruik werd eind vorig jaar gezet met de lancering van WhatsApp voor small businesses. Deze (uitsluitend) Android app geeft de kleine ondernemer gratis toegang tot een zakelijk WhatsApp account dat niet veel verschilt van de gewone WhatsApp app. Zie ook: https://www.whatsapp.com/business/

WhatsApp Medium and Large Businesses API

Per 1 augustus heeft WhatsApp dan eindelijk de langverwachte oplossing voor medium en large businesses aangekondigd. Sinds eind 2017 werd deze oplossing door o.a. KLM getest en inmiddels is WhatsApp zover dat meer bedrijven toegang krijgen tot de oplossing. Zie ook: https://www.whatsapp.com/business/api

Uiteraard is het voor de grotere bedrijven niet haalbaar om met WhatsApp in een app op de telefoon te werken maar moet WhatsApp worden toegevoegd aan schaalbare systemen waarin grote hoeveelheden berichten kunnen worden verwerkt en beheerd. De WhatsApp enterprise oplossing bestaat daarom uit een API waarmee WhatsApp te integreren is in bestaande software.

Om te voorkomen dat er een stroom aan WhatsApp spam ontstaat kunnen bedrijven alleen reageren op berichten die klanten insturen. Het is dus de klant die kiest om via WhatsApp te communiceren. Bovendien dwingt WhatsApp bedrijven de vaart erin te houden door alleen antwoordberichten binnen 24 uur gratis te maken. Voor berichten die meer dan 24 uur na het laatste klant bericht worden verstuurd, gaat de teller lopen met een tarief van een 0,5 tot 9 cent per bericht (per land afhankelijk).

Om wildgroei van WhatsApp gebruik verder te voorkomen is de dienst wereldwijd gelanceerd met circa 90 geverifieerde bedrijven waaronder Booking.com, Uber en KLM. Op een case-by-case basis zullen de komende tijd meer bedrijven worden toegelaten tot de API.

Bedrijven die gebruik maken van de zakelijke WhatsApp oplossing krijgen een “Business Profile”.

Business profile mogelijkheden:

  • Bedrijfs informatie te delen zoals branche, openingstijden en contactgegevens
  • Hoge volumes WhatsApp berichten te versturen en ontvangen
  • Template berichten te gebruiken om contacten te informeren
  • End-2-end encryptie

SaySimple

SaySimple gelooft al sinds haar start in 2014 dat social messaging diensten de toekomst zijn van communicatie tussen bedrijven en consumenten. Met onze begeleiding aan klanten bij het omschakelen van conservatieve kanalen als telefoon, webchat en e-mail naar de snelheid en betrokkenheid van social messaging, is schaalbaarheid vaak de grootste uitdaging.

Wij zijn daarom erg blij dat de WhatsApp Business API nu beschikbaar is zullen deze zo snel mogelijk integreren in de SaySimple diensten.

Neem gerust contact op om de mogelijkheden van WhatsApp for Businesses of social messaging te bespreken.

written by
Joey Drieskens
%
The Messaging Agency