Nieuw: De WhatsApp Business solution is vanaf nu beschikbaar

icon
aanvragen

WhatsApp als marketingmiddel: iets voor jou?

Met ruim 9,4 miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde consument. Het is dan ook logisch dat steeds meer bedrijven de mogelijkheden onderzoeken om WhatsApp in te zetten als communicatiemiddel.

De voordelen van messaging

Vooraf is het goed om WhatsApp in een breder perspectief te plaatsen. WhatsApp is een messaging applicatie en is in die categorie het meest populair. Ook websites en webshops zoeken steeds vaker via een live chat contact met klanten. In die zin is het niet meer dan logisch dat bedrijven gaan kijken naar messaging applicaties, dus ook naar WhatsApp.

Het gebruik van messaging apps in het algemeen heeft de volgende voordelen:

  • Het is cross-platform (zeker met de toevoeging van WhatsApp om het ook op de desktop in te zetten).
  • Naast tekstberichten kunnen ook onbeperkt afbeeldingen, video’s en geluidsopnames verstuurd worden.
  • Voor gebruikers zijn er geen extra kosten aan WhatsApp verbonden.
  • Instant interactie (de push notificatie).
  • Consumenten hebben hun favoriete bedrijf vanaf nu altijd in hun broekzak.
  • Bedrijven hebben de mogelijkheid specifieke verzendlijsten aan te maken.
  • Messaging apps hebben de functionaliteit om groepschats te starten.

Het grote voordeel van WhatsApp ten opzichte van andere messaging apps is natuurlijk de populariteit. Bijna iedere smartphone gebruiker heeft WhatsApp op zijn of haar telefoon. De drempel om contact te zoeken of een bericht te ontvangen is dus vele malen kleiner.

De mogelijkheden van WhatsApp

Globaal gezien zijn er op dit moment drie manieren om WhatsApp in te zetten:

  • Voor webcare doeleinde
  • Het delen van nieuws en content
  • Voor engagement

Webcare

Webcare is de afgelopen jaren enorm in opkomst geweest. Het was nieuw voor bedrijven dat klanten via Twitter en Facebook hun vraag of klacht achterlieten. En waar de klant reageert, verwachten zij natuurlijk ook antwoord. Over het algemeen is Social Media niet de ideale plaats om klachten te behandelen met het oog op reputatie schade. WhatsApp biedt hier echter wel een passend platform omdat een organisatie 1-op-1 de dialoog aankan gaan met de klant. De toevoeging van beeld- of videomateriaal is daarin een waardevolle aanvulling. Ook de mogelijkheid om te bellen via WhatsApp zorgt dat een simpel ‘appje’ een goede opstap kan zijn voor een gericht, telefonisch gesprek.

Naast telefoon, mail, Facebook en Twitter zal WhatsApp een grote rol gaan spelen in het klantenservice spectrum. Voor organisaties is het nu zaak om hun organisatie alvast klaar te maken voor dit nieuwe platform. Daarbij is het goed om een aantal zaken vooraf te identificeren.

  • WhatsApp als kanaal is efficient. Je kan de klant heel direct en gericht bijstaan
  • Door de enorme adoptie van WhatsApp hebben klanten automatisch
  • Klanten verwachten een snelle response tijd
  • WhatsApp is een kanaal met een hoge responstijd

Nieuws en content

Naast webcare is WhatsApp ook geschikt als nieuws- en content kanaal. Metro nieuws was één van de eerste media in Nederland die gebruik maakte van WhatsApp. De kans dat jouw bericht gezien wordt tussen alle Facebook-updates of Tweets wordt steeds kleiner. Door WhatsApp op een gerichte manier te gebruiken, kun je actuele content aanbieden bij klanten.

Engagement

Als laatste is WhatsApp een uitstekend medium voor het creëren van interactie tussen bedrijf en consument. Denk hierbij aan de campagne matige inzet door bijvoorbeeld het keywoord te appen, waarna klanten zich aanmelden voor een bepaalde verzendlijst.

De risico’s van WhatsApp

De populariteit van WhatsApp is een goede reden om hiermee te starten. Een eigen messaging app heeft naast de ontwikkelingskosten als nadeel dat het voor consumenten een extra drempel vormt om de app te downloaden. Het inzetten van WhatsApp kent echter ook nadelen. De belangrijkste belemmeringen op een rij:

  • Amper koppelingen met CRM
  • Persoonlijke vorm van communicatie, consument waardeert commercie niet
  • Onduidelijke regelgeving rondom WhatsApp
  • Privacy: WhatsApp is onderdeel van Facebook

Beginnen met WhatsApp

De bovenstaande belemmeringen vormen echter geen excuus voor bedrijven om niet over WhatsApp nat de denken. En de consument vindt het over niet al te lange tijd logisch om vragen te stellen over bijvoorbeeld een bezorging. Zorg dat je de consument hiervoor een platform biedt.

Dit bericht verscheen eerder op Frankwatching

%
The Messaging Agency