FAQ over WhatsApp en andere social messaging kanalen

De FAQ van SaySimple beantwoord al jou vragen over de zakelijke inzet van WhatsApp en andere social messaging kanalen. Staat jouw vraag er niet tussen of heb je een nadere toelichting nodig? Geen probleem! gebruik het contactformulier op deze pagina of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Welke bedrijven gebruiken al WhatsApp?

Welke bedrijven gebruiken al WhatsApp? Dat zijn er al heel wat. Sinds 2014 zijn er verschillende organisaties gestart met zakelijk WhatsApp maar in dat rijtje heeft Transavia Airlines een bijzondere plek. Transavia was de eerste SaySimple klant van enterprise niveau en überhaupt een van de allereerste bedrijven die WhatsApp durfden te proberen. Mede dankzij deze samenwerking tussen Transavia en SaySimple heeft de markt voor social messaging kanalen een vlucht genomen en is WhatsApp als servicekanaal in Nederland niet meer weg te denken.

Andere sprekende voorbeelden van bedrijven met WhatsApp kanalen zijn SaySimple klanten als HelloFresh, Omoda, Parkmobile, Menzis, Corendon, Picnic, Danone en Roompot Vakantieparken. WhatsApp is overigens niet alleen geschikt voor grote bedrijven maar heeft voordelen van zpp’er tot enterprise. Zolang persoonlijke interactie met klanten en gebruikers centraal staat, maakt de grote van de organisatie niets uit.

Nog meer cases of voorbeelden van welke bedrijven die WhatsApp al gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Wat zijn de voordelen van WhatsApp voor bedrijven?

Wat zijn de exacte voordelen van WhatsApp voor bedrijven? Het kanaal is bijvoorbeeld persoonlijk, laagdrempelige en heeft een hoge betrokkenheid. Dat geldt zowel voor klantenservice medewerkers als voor klanten met vragen. WhatsApp geeft doorgaans de hoogste NPS (Net Promoter Score) van alle kanalen en het helpt om telefoon- en e-mail verkeer te reduceren. Bovendien kan WhatsApp de druk en kosten van het contactcenter verlichten doordat agents eenvoudig meerdere gesprekken tegelijk kunnen afhandelen. Het laatste voordeel is de enorme adoptie van WhatsApp in Nederland. De app wordt door 11,5 miljoen Nederlandsers gebruikt en meer dan 9 miljoen mensen gebruiken de chat-applicatie op dagelijkse basis

Benieuwd naar meer voordelen van WhatsApp voor bedrijven? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Wat zijn de nadelen van WhatsApp voor bedrijven?

Zakelijk WhatsApp werkt enorm goed voor bedrijven, toch zijn er ook nadelen van WhatsApp voor bedrijven of bepaalde zaken om rekening mee te houden. Zo is WhatsApp een vluchtig kanaal waarbij klanten snel antwoord zullen verwachten. Ook het raken van de juiste tone-of-voice kan een uitdaging zijn voor bedrijven die gewend zijn een hele formele stijl te hanteren. Het laagdrempelige karakter van WhatsApp kan er voor zorgen dat je meer touchpoints en interacties met je klanten gaat hebben. Kan je de verwachting niet waarmaken of mis je de aansluiting bij je klant, dan kan de inzet van WhatsApp zelfs tot negatieve klantwaardering leiden.

Ben je opzoek naar nog meer informatie over de nadelen van WhatsApp voor bedrijven? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Wat is zakelijk WhatsApp?

Zakelijk WhatsApp is WhatsApp op een bedrijfsmatige manier inzetten en onderdeel maken van de social messaging strategie van jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan klantenservice en webcare via WhatsApp, het activeren van volgers via WhatsApp-groepsgesprekken of informatievoorziening via de WhatsApp-verzendlijst. Meer dan 9 miljoen mensen in Nederland gebruiken de app dagelijks en WhatsApp ondersteunt multimediaberichten waardoor een gesprek een extra dimensie krijgt. Al deze opties maken WhatsApp een interessante tool voor bedrijven. Meer informatie? Bezoek onze diensten pagina of download onze whitepaper webcare en klantenservice via WhatsApp.

Vragen over zakelijke WhatsAp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Wat is webcare via WhatsApp?

Webcare via WhatsApp is het ondersteunen van klanten en gebruikers en het beantwoorden van hun vragen via de social messaging app WhatsApp. WhatsApp is uitermate geschikt als webcare kanaal vanwege het laagdrempelige karakter van de app. WhatsApp ondersteunt daarnaast veel verschillende multimedia en is heeft een persoonlijk en informeel karakter. Iedereen gebruikt WhatsApp waardoor men al reeds bekend is met alle mogelijkheden. Mede hierdoor wordt WhatsApp zowel door service agents als door klanten als een zeer prettig kanaal gewaardeerd.

Heb je nog vragen over webcare via WhatsApp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Wat is social messaging?

Wat is social messaging precies? Dat lees je in onze FAQ. Social messaging is het voeren van conversaties via kanalen die zijn gebouwd rondom social media platforms. Enkele populaire voorbeelden van social messaging kanalen zijn WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram Direct, WeChat, Telegram en Twitter DM. Social messaging onderscheidt zich van Instant messaging diensten doordat zij in de regel mobile first zijn. Bovendien zijn deze apps bij de doelgroep al actief in gebruik waardoor je als bedrijf je consumenten niet verplicht een losse app te downloaden en gebruiken om in-app messaging mogelijk te maken.

Nog meer informatie nodig over wat social messaging precies inhoudt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Wat is multichannel customer service?

Multichannel customer service is een klantenservice filosofie waarin de klant centraal staat en zelf de keuze kan maken via welke kanalen hij of zij contact opneemt met een organisatie. Dit gaat verder dan alleen het aanbieden van de kanalen omdat de klantervaring via elk kanaal op het gewenste niveau moet zijn. Dat betekent ook dat conversaties gestart via bijvoorbeeld WhatsApp indien gewenst kunnen worden voortgezet via andere kanalen als e-mail, telefonie of via Facebook Messenger. Een omnichannel messaging dashboard dat kan communiceren of integreren in CRM- en ERP-pakketten is dan al snel een vereiste.

Multichannel customer service inzetten of meer informatie over hoe je dit het beste kunt inzetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Hoe werkt WhatsApp voor bedrijven?

WhatsApp voor bedrijven werkt eenvoudig. Alle functionaliteiten die de app biedt, zoals multimedia toepassingen en het live delen van je locatie, kan je gebruiken. Als je wilt starten met WhatsApp kan dat via een smartphone, web.whatsapp.nl of WhatsApp Business app. Deze app is sinds 29 januari 2018 te downloaden voor Android. Als bovenstaande oplossingen te beperkt zijn in mogelijkheden, je wil samenwerken om het kanaal te beheren of de link zoekt met bestaande software, biedt SaySimple uitkomst.

Nog vragen over WhatsApp voor bedrijven precies inhoudt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Hoe kun je zakelijk chatten?

Deze faq beantwoorde de vraag ‘hoe kun je zakelijk chatten’? Je kunt op verschillende manieren zakelijk chatten met klanten en gebruikers. Bijvoorbeeld via WhatsApp, Facebook Messenger en Twitter Direct Message, maar ook via webchat of zelfs SMS. Je kunt de kanalen vaak bundelen in een zakelijk dashboard en het is in de meeste gevallen mogelijk om dit dashboard te koppelen aan een CRM- of ERP-pakket. Zo kun je vanuit een centrale plek al je klantcontact managen. Zet bij de keuze voor een kanaal wel je klant of gebruiker centraal en zorg dat je de merkbelofte op elk kanaal kan waarmaken.

Starten met zakelijk chatten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Hoe kun je WhatsApp bedrijfsmatig gebruiken?

WhatsApp bedrijfsmatig gebruiken kun je op verschillende manier doen. WhatsApp is geschikt voor webcare- en klantenservice doeleinden, maar kan ook worden ingezet voor interne communicatie of voor marketingacties. Hiervoor kun je het beste WhatsApp groepsgesprekken of de WhatsApp broadcastlist gebruiken. Hiermee kun je hetzelfde bericht naar een grote groep ontvangers sturen. Het is wel belangrijk dat de ontvanger jouw WhatsApp-nummer heeft opgeslagen en een opt-in heeft gegeven. Als dit niet geregeld is worden berichten niet ontvangen of loop je het risico gemarkeerd te worden als spammer met een nummer schorsing tot gevolg.

Nog meer vragen over hoe je WhatsApp bedrijfsmatig kunt gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Hoe kun je klantgericht handelen?

Als je klantgericht wilt handelen is het altijd belangrijk dat je bij alles wat je doet binnen de organisatie de klant centraal stelt. De klant is koning. Alle processen moeten ditzelfde doel dienen: van klantenservice tot marketing. Binnen de SaySimple filosofie betekent klantgericht handelen dat je de klant laat kiezen via welk kanaal hij contact met je opneemt. Om de verschillende voorkeurskanalen van de klanten efficient te managen maak je gebruik van het Saysimple Eazy messaging dashboard.

Vragen over hoe je klantgericht kunt handelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Hoe kun je klantgericht communiceren?

Je wilt klantgericht communiceren, maar hoe doe je dat precies? De eerste stap is om je klant centraal te zetten. Je werkt een customer journey uit en identificeert op welke momenten klanten of gebruikers contact opnemen en via welke kanalen zij dat doen. Je bepaald een passende tone-of-voice en de haalbare maar servicegerichte responsetijden voor elk kanaal. Deze informatie geeft je een beeld van de wensen en behoeften van je klant zodat je daarmee contactstrategie kan bepalen.

Vragen over klantgericht communiceren of over hoe je jouw huidige situatie kunt verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Hoe kun je de klanttevredenheid verbeteren?

De klanttevredenheid verbeteren begint met inzicht verkrijgen in de huidige klanttevredenheid. Hiervoor kan je metrics zoals de NPS (Net Promoter Score) of CES (Customer Effort Score) gebruiken.

Zodra je een beeld hebt van de huidige klanttevredenheid, doe je onderzoek doen naar de ‘pijnpunten’ van je klanten om daarop te verbeteren. Social messaging kanalen zoals WhatsApp en Facebook Messenger hebben doorgaans een bijzonder positief effect op de klanttevredenheid omdat deze kanalen simpel en laagdrempelig zijn voor de klant.

SaySimple heeft standaard integraties met verschillende CSAT (customer satisfaction) specialisten.

Vragen over hoe je de klanttevredenheid kunt verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of stuur een WhatsApp-bericht naar 06 – 135 582 70.

Toch nog een vraag?

Heb je toch nog een vraag over de inzet van zakelijke WhatsApp en andere social messaging diensten? Neem dan gerust contact op met één van onze consultants via het formulier hiernaast. Een WhatsApp-bericht mag natuurlijk ook. Stuur deze naar 06 – 135 582 70.

  • Ian de Groote
    Ian de Groote

    Consultant
    +31 (0) 6 – 214 75 615

  • Jesper de Vries
    Jesper de Vries

    Consultant
    +31 (0) 23 – 554 67 66

Contactformulier


Heb je een vraag?

Bel 023 – 554 67 66

App +31 (0) 6 135 582 70

of ga naar contactformulier