Nieuw: De WhatsApp Business solution is vanaf nu beschikbaar

icon
AANVRAGEN

Tip: plaats een klikbaar WhatsApp-nummer

Organisaties die WhatsApp gebruiken, willen het hun klanten uiteraard zo eenvoudig mogelijk maken om contact op te nemen. Aangezien klanten niet zomaar naar een willekeurig mobiel nummer kunnen whatsappen, maar alleen naar een contact uit het telefoonboek, zal een klant het WhatsApp-nummer eerst in zijn of haar telefoon moeten opslaan. Je helpt de klant dus door het aanbieden van een klikbaar WhatsApp-nummer. Meer voordelen van een klikbaar WhatsApp-nummer, en hoe je een mobiel nummer klikbaar maakt, lees je in dit artikel.

UPDATE: WhatsApp heeft hier inmiddels een eigen functie voor ontwikkeld: Click to Chat. Click to Chat geeft klanten de mogelijkheid om via een link, bijvoorbeeld op de website of in een e-mailhandtekening, een WhatsApp-gesprek te starten met je organisatie. Hiervoor hoeven zij je WhatsApp-nummer niet eerst op te slaan. In dit blogartikel lees je meer over de mogelijkheden van de Click to chat toepassing van WhatsApp

Waarom een klikbaar WhatsApp-nummer?

Consumenten kunnen een klikbaar WhatsApp-nummer direct vanaf de website opslaan in hun telefoon. Dit is een belangrijke voorwaarde, omdat een WhatsApp conversatie alleen mogelijk is als 1 van de 2 deelnemers het WhatsApp-nummer van de ontvanger heeft opgeslagen. Deze veiligheid is ingebouwd, zodat je niet ongecontroleerd berichten kan pushen naar mensen die daar niet op zitten te wachten. Raadpleeg voor meer informatie over dit onderwerp het blog van mijn collega Jeroen Schutte: ‘Zakelijk WhatsApp inzetten – privacy, data en persoonsgegevens’.

Het tonen van een klikbaar WhatsApp-nummer biedt  mogelijkheden voor kanaalsturing. WhatsApp werkt in de meeste gevallen efficiënter dan traditionele communicatiemiddelen, zoals telefoon, e-mail en social media. Hierdoor loont het voor organisaties om het WhatsApp-nummer boven andere communicatiekanalen te plaatsen.

Het is wel raadzaam het nummer de eerste 3 maanden na de uitrol van WhatsApp rustig te communiceren. Zo kan je de verwachting bij de consument goed managen op het gebied van bereikbaarheid en reactiesnelheid. Ook in dit geval is een klikbaar WhatsApp-nummer een handig hulpmiddel. Communiceer het nummer bijvoorbeeld in eerste instantie alleen op een bepaalde productpagina en onderzoek hoe klanten hierop reageren. Als het aantal berichten goed te verwerken is, kan je het bereik opschalen.

De plaats van het WhatsApp-nummer

Je kan het WhatsApp-nummer op verschillende plaatsen binnen de website communiceren. De contactpagina is de meest logische plaats, omdat consumenten deze pagina als eerste bezoeken wanneer ze een vraag hebben. Voorbeelden hoe andere organisaties hun WhatsApp-nummer communiceren, lees je in dit artikel. Voor maximale participatie kun je het nummer ook communiceren op de homepagina en in de header of de footer.

Naast het plaatsen op de website bestaan er nog een diverse andere mogelijkheden. Plaats het nummer bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening of in de digitale nieuwsbrief. Of gebruik een klikbaar nummer  op een specifieke productpagina. Belangrijk is dat je tijdens deze keuze de klant centraal stelt; waar zou de klant een vraag kunnen stellen die snel beantwoord moet worden? Dat is dan een logische plaats om het klikbaar WhatsApp-nummer te communiceren.

Hoe plaats je een klikbaar nummer?

Je kan eenvoudig zelf een klikbaar WhatsApp-nummer maken. Gebruik de volgende code en plaats deze op de (mobiele) website of in de app.

<a href=”tel:0652236835”>06 – 522 368 35</a> wordt bijvoorbeeld: 06 – 522 368 35

Je kan ook onderstaande variant gebruiken. De onderstreepte tekst is in deze vorm variabel:

<a href=”tel:0652236835”>Vragen? Stuur een WhatsApp bericht!</a> wordt dan: Vragen? Stuur een WhatsApp bericht!

Als de corporate website is gebouwd in een gebruiksvriendelijk CMS zoals WordPress, voeg je de code voor een klikbaar WhatsApp-nummer eenvoudig zelf toe. Als dit niet het geval is, kan je contact opnemen met de ontwikkelaar van de website.

vCard

Een andere methode om het WhatsApp-nummer klikbaar te maken is via een vCard op de website. Het verschil tussen een klikbaar WhatsApp-nummer en een vCard is dat een vCard extra data bevat zoals een bedrijfsnaam, adres en locatie. De vCard is een mooiere oplossing dan een klikbaar WhatsApp-nummer, maar ook een stuk complexer en enige kennis van zaken is vereist. Op deze website kun je een vCard genereren. Hieronder vind je een voorbeeld van de code.

BEGIN:VCARD
VERSION:4.0
PRODID:-//BBros.us llc//bvCard.com//EN
N:SaySimple
EMAIL:info@saysimple.nl
ORG:SaySimple
TEL:0652236835
URL;type=pref:https://www.saysimple.nl
ADR:;Hulswitweg 14;;Haarlem;;2031 BG;Nederland
END:VCARD

De code sla je op als een bestand met een .vcf-extensie. Vraag daarna aan de websitebeheerder of het bestand via FTP in het root-domein van de website geplaatst kan worden. Zodra dat gereed is, kan je via de vCard-URL de vCard op het WhatsApp-nummer plaatsen.

En de desktopgebruiker dan?

De methode die in dit blog geschetst wordt, werkt alleen voor klanten die de website via een smartphone bezoeken. Maar ook voor desktopgebruikers kun je de drempel om het WhatsApp-nummer op te slaan op de smartphone eenvoudig verlagen. Hiervoor gebruik je een QR-code die de klant vervolgens met zijn smartphone kan scannen.

De QR-code bevat een vCard met het WhatsApp-nummer en overige informatie over de organisaties. Op deze website kan je zelf een QR-code aanmaken. Sla de code vervolgens op als een afbeelding en plaats deze op de website.

Aan het gebruik van een QR-code op de website zitten wel een aantal kanttekeningen. Zo moeten website bezoekers een QR-scanner installeren op hun smartphone om de code überhaupt te lezen. Verder zijn QR-codes gewoon een ‘vreemde eend in de bijt’. De QR-code werd in het begin van dit decennium aangekondigd als ‘game-changer’ in het online landschap. Eindelijk zou er een methode bestaan waardoor drukwerk en de virtuele wereld eenvoudig konden samensmelten. Deze belofte heeft de QR-code echter nooit helemaal waar gemaakt, mede door de opkomst van NFC (Near Field Communication). Toch wordt de code nog relatief veel gebruikt zoals je in dit onderzoek kunt lezen. De randvoorwaarden aan het gebruik van een QR-code is dat je duidelijk communiceert wat er gebeurt als de klant de code scant.

qr-code_vcard_saysimple

Meer informatie

Een klikbaar WhatsApp-nummer op de website is een uitstekende methode om het volume op het WhatsApp-nummer te verhogen. Hiervoor bestaan verschillende methoden, zoals een nummer met een klikbare link, een vCard of een QR-code. De methode die je kiest hangt af van de gebruiker (desktop of mobiel).

Meer informatie over de zakelijke inzet van WhatsApp? Download onze whitepaper hieronder.

Download Gratis Whitepaper

WhatsApp voor de automotive

Alle velden met een * zijn verplicht
Automotive whitepaper images
%
The Messaging Agency