Nieuw: De WhatsApp Business solution is vanaf nu beschikbaar

icon
AANVRAGEN

SaySimple in het Haarlems Dagblad

Berichtenservice WhatsApp heeft ongeveer een miljard gebruikers over de hele wereld. In Haarlem zit ICT-bedrijf Informaxion te broeden op slimme toepassingen van deze app voor bedrijven. Het gekke is: heel veel potentiële klanten wordt de deur gewezen.

Jeroen Schutte (30) en Christian Sinke (31) werken bij Informaxion, dat onder de holding Just Internet valt. Het bedrijf zit in de Waarderpolder, waar ongeveer 35 medewerkers in serene rust en met een bijna onhoorbaar muziekje op de achtergrond achter hun schermen zitten.

Schutte en Sinke omschrijven de onderneming eerder als een advies- dan als een technologiebedrijf. Voor bedrijven onderhouden zij internetdiensten. Zoals het digitaliseren van faxverkeer. Dat is nog steeds aan het groeien doordat rechtbanken en apothekers hun informatie almaar blijven faxen.

Informaxion verzorgt bijvoorbeeld voor het Spaarne Gasthuis de service dat patiënten automatisch een sms krijgen voor een doktersafspraak. Het blijkt: hoe minder populair het medium, des te hoger de attentiewaarde. Schutte: ,,Daarom is het beter deze berichtjes via sms te blijven sturen.’’ Maar vanuit deze berichtenservice ontstonden vragen van andere klanten, zegt Sinke, om iets dergelijks voor WhatsApp op poten te zetten. Dat gebeurde onder de merknaam SaySimple.

Eigenaar Facebook let er strikt op dat spam het WhatsAppverkeer niet vervuilt. Daarom zijn onze WhatsApp-diensten altijd ’reactief’, benadrukt Sinke. Dat wil zeggen: de consument bepaalt of hij berichten wil krijgen. Schutte: ,,We moeten marketeers vaak teleurstellen dat wij niet op grote schaal WhatsApps met reclame kunnen sturen.’’ Informaxion is ook nog nooit benaderd door Facebook dat sinds kort een kantoor in Nederland heeft.

SaySimple in het Haarlems Dagblad

Berichtenservice WhatsApp heeft ongeveer een miljard gebruikers over de hele wereld. In Haarlem zit ICT-bedrijf Informaxion te broeden op slimme toepassingen van deze app voor bedrijven. Het gekke is: heel veel potentiële klanten wordt de deur gewezen.

Jeroen Schutte (30) en Christian Sinke (31) werken bij Informaxion, dat onder de holding Just Internet valt. Het bedrijf zit in de Waarderpolder, waar ongeveer 35 medewerkers in serene rust en met een bijna onhoorbaar muziekje op de achtergrond achter hun schermen zitten.

Schutte en Sinke omschrijven de onderneming eerder als een advies- dan als een technologiebedrijf. Voor bedrijven onderhouden zij internetdiensten. Zoals het digitaliseren van faxverkeer. Dat is nog steeds aan het groeien doordat rechtbanken en apothekers hun informatie almaar blijven faxen.

Informaxion verzorgt bijvoorbeeld voor het Spaarne Gasthuis de service dat patiënten automatisch een sms krijgen voor een doktersafspraak. Het blijkt: hoe minder populair het medium, des te hoger de attentiewaarde. Schutte: ,,Daarom is het beter deze berichtjes via sms te blijven sturen.’’ Maar vanuit deze berichtenservice ontstonden vragen van andere klanten, zegt Sinke, om iets dergelijks voor WhatsApp op poten te zetten. Dat gebeurde onder de merknaam SaySimple.

Eigenaar Facebook let er strikt op dat spam het WhatsAppverkeer niet vervuilt. Daarom zijn onze WhatsApp-diensten altijd ’reactief’, benadrukt Sinke. Dat wil zeggen: de consument bepaalt of hij berichten wil krijgen. Schutte: ,,We moeten marketeers vaak teleurstellen dat wij niet op grote schaal WhatsApps met reclame kunnen sturen.’’ Informaxion is ook nog nooit benaderd door Facebook dat sinds kort een kantoor in Nederland heeft.

Transavia

Schutte noemt Transavia, een klant, als voorbeeld van een geslaagde WhatsApp-dienst. ,,Mensen vragen via WhatsApp hoeveel bagage ze kunnen meenemen. Of: hoeveel kost een extra kilo bagage? Bij Transavia zitten tientallen mensen klaar om deze vragen te beantwoorden.’’

Als de vakantie voorbij is, zijn de klanten ervan verzekerd dat ze niet lastig worden gevallen door Transavia-reclame via WhatsApp, zo is als zekerheid ingebouwd. Nog een bekende klant is de SNS Bank die vragen van klanten over rentestanden of hypotheken via WhatsApp beantwoordt. Vragen waar creditcardgegevens voor nodig zijn, blijven uit veiligheid onbeantwoord.

Enkele kranten hebben ook een gratis berichtenservice via WhatsApp voor de lezers, met als voordeel dat Informaxion kan bijhouden hoe vaak de link in het bericht wordt opengeklikt. Schutte: ,,Soms is de repons meer dan 100 procent, als iemand het bericht doorstuurt naar z’n vrienden.’’

Schutte stelt dat een grote onderneming alleen gefaseerd zo’n service kan aanbieden. Als de ABN Amro op de homepagina van de website een WhatsApp-nummer plaatst, krijgen ze dezelfde dag opeens duizenden appjes binnen. ,,Onze taak is daarover te adviseren.

De sky lijkt de limit voor het gebruik van een berichtenservice zoals WhatsApp, maar Sinke en Schutte plaatsen kanttekeningen. Zo is de populariteit van WhatsApp wereldwijd gezien regionaal bepaald. Het meeste gebruik is in landen zoals Nederland, Spanje en Zuid-Afrika. De tegenhanger van Facebook, Facebook Messenger, is daarentegen populairder in de VS en Duitsland. De kroon wordt echter gespannen door het Chinese merk WeChat. Alleen in China zijn al 800 miljoen gebruikers. Een aantal dat vermoedelijk snel zal groeien doordat de Chinezen het begerige oog hebben laten vallen op Zuidoost-Azie. WeChat biedt meer dan WhatsApp: er kan ook mee worden gebankierd.

De twee Informaxionmedewerkers denken dat deze drie mondiale berichtenservices langzaam naar elkaar toe groeien. Te beginnen met Facebook Messenger en WeChat. De vraag is wat er dan gebeurt met WhatsApp, waarvan de kracht is dat een tamelijk kale berichtenservice is. Maar, voorspellen beiden: ooit komt er een uniforme standaard.

Dit artikel verscheen eerder in het Haarlems Dagblad op 22 juni 2016
Door Arthur de Mijttenaere – foto door Paul Vreeker

%
The Messaging Agency