Nieuwe WhatsApp-feature: Click to Chat

 in WhatsApp zakelijk

Zo nu en dan komt WhatsApp met aanpassingen aan de zeer populaire app. Sinds kort is er een feature die veel mogelijkheden biedt voor de zakelijke markt: Click to Chat. Met ‘Click to Chat’ kunnen mensen contact met je opnemen via WhatsApp, zonder dat je telefoonnummer is opgeslagen op hun telefoon. De nieuwste feature is één van de vier mogelijkheden om van buiten WhatsApp een chat te starten. We zetten alle 4 de mogelijkheden voor je op een rijtje.

1. Click to Chat

‘Click to Chat’ geeft klanten de mogelijkheid om via een link, bijvoorbeeld op de website of in een e-mailhandtekening, een WhatsApp-gesprek te starten met je organisatie. Hiervoor hoeven zij je WhatsApp-nummer niet eerst op te slaan. In principe geeft de toepassing je drie mogelijkheden. Ten eerste is het mogelijk een ‘lege’ chat te starten, maar je kunt ook een chat starten met een vooraf ingestelde tekst. Daarnaast maakt click to chat het mogelijk een vooraf ingestelde tekst naar één of meerdere contacten door te sturen. Net als bij een share button onder een artikel, kun je dus ook content delen via WhatsApp. Bij de laatste twee mogelijkheden kun je ook vooraf een hyperlink instellen die wordt meegezonden.

‘Click to Chat’ in de praktijk

Om een ‘gewone’ chat te starten gebruik je deze code:
https://api.whatsapp.com/send?phone=
Bijvoorbeeld zo: https://api.whatsapp.com/send?phone= 31613558270

Let op, geen leestekens of dubbele 0!
De code https://api.whatsapp.com/send?phone=+0031-(6)13 55 82 70 is dus fout!

Je kunt ook onderstaande variant gebruiken met een vooraf ingestelde tekst. De onderstreepte tekst is in dit voorbeeld variabel: https://api.whatsapp.com/send?phone=phonenumber&text=urlencodedtext
Voorbeeld: https://api.whatsapp.com/send?phone=31613558270&text=Ik%20wil%20graag%20meer%20informatie%20over%20WhatsApp%20voor%20bedrijven

En met hyperlink:
https://api.whatsapp.com/send?phone=31613558270&text=Ik%20wil%20graag%20meer%20informatie%20over%20WhatsApp%20voor%20bedrijven%20van%20https%3A%2F%2Fsaysimple%2Enl

Content delen?

Wil je liever dat je bezoekers een WhatsApp-bericht naar hun contacten sturen over jouw content, gebruik dan deze code:

Voorbeeld: https://api.whatsapp.com/send?text=Check%20%20https%3A%2F%2Fsaysimple%2Enl%2Fblog%2F%20voor%20interessant%20blogs%20over%20het%20zakelijk%20inzetten%20van%20WhatsApp

Er opent hierna direct een scherm met contacten die geselecteerd kunnen worden om de content mee te delen.

‘Click to Chat’ voor- en nadelen

Het grootste voordeel van ‘Click to Chat’? Het werkt ook vanaf je desktop! Klanten kunnen dus ook met de webversie van de chat-app contact met je opnemen. De mogelijkheden van de berichten die je kunt versturen zijn eindeloos. Dus wees vooral creatief. ‘Click to Chat’ heeft ook een nadeel. Jouw nummer wordt niet automatisch opgeslagen. Na de chat moet je klant zelf de keuze maken of hij het nummer op wil slaan.

2. Een klikbaar WhatsApp-nummer

Een klikbaar WhatsApp-nummer kun je direct vanaf de website opslaan in je telefoon. Dit is een belangrijke voorwaarde, omdat een WhatsApp conversatie zonder ‘Click to Chat’ alleen mogelijk is als één van de twee deelnemers het WhatsApp-nummer van de ontvanger heeft opgeslagen. Deze veiligheid is ingebouwd, zodat je niet zomaar berichten kan pushen naar mensen die daar niet op zitten te wachten.

Klikbaar WhatsApp-nummer in de praktijk

Je kan eenvoudig zelf een klikbaar WhatsApp-nummer maken. Gebruik de volgende code en plaats deze op de (mobiele) website of in de app.

<a href=”tel: 0613558270”>06 – 1355 8270</a> wordt bijvoorbeeld: 06 – 1355 8270

Je kan ook onderstaande variant gebruiken. De onderstreepte tekst is in deze vorm variabel:

<a href=”tel:0613558270”>Vragen? Stuur een WhatsApp bericht!</a> wordt dan: Vragen? Stuur een WhatsApp bericht!

Klikbaar WhatsApp-nummer voor- en nadelen

Dat klanten je nummer op moeten slaan heeft zijn voordelen. Ze weten je gemakkelijk te vinden en je hebt als bedrijf een plekje tussen hun vrienden en familie, wat weer positief is voor je branding. Het enige nadeel is een klikbaar WhatsApp-nummer alleen goed werkt voor Android-gebruikers. Op de iPhone krijgt de gebruiker een melding om het nummer te bellen en kan dan pas het nummer opslaan.

3. De vCard

Een andere methode om het WhatsApp-nummer klikbaar te maken is met een vCard op de website. Het verschil tussen een klikbaar WhatsApp-nummer en een vCard is dat een vCard extra data bevat, zoals een bedrijfsnaam, adres en locatie. Op deze website kun je een vCard genereren.

vCard in de praktijk

Onderstaande code sla je op als een bestand met een .vcf-extensie. Vraag daarna aan de websitebeheerder of het bestand via FTP in het root-domein van de website geplaatst kan worden. Zodra dat gereed is, kan je via de vCard-URL de vCard op het WhatsApp-nummer plaatsen. De onderstreepte tekst in dit voorbeeld is variabel.

BEGIN:VCARD
VERSION:4.0
PRODID:-//BBros.us llc//bvCard.com//EN
N:SaySimple
EMAIL:info@saysimple.nl
ORG:SaySimple
TEL: 0613558270
URL;type=pref:https://www.saysimple.nl
ADR:;Hulswitweg 14;;Haarlem;;2031 BG;Nederland

END:VCARD

vCard voor- en nadelen

Een vCard is wat complexer, maar bevat extra informatie. Het ziet er ook net wat mooier uit, wat een overweging kan zijn om voor een vCard te kiezen.

4. QR-code

Tot slot kun je ook gebruik maken van een QR-code. QR-code? Ja, het staat er echt! Desktopgebruikers, maar ook gebruikers die de QR-code in een tijdschrift of bushokje tegenkomen, kunnen de QR-code scannen en zo het nummer opslaan of direct een bericht versturen. De QR-code heeft daarom meer voordelen dan je zou denken.

QR-code in de praktijk

De QR-code bevat een vCard met het WhatsApp-nummer en overige informatie over de organisatie. Op deze website kun je zelf een QR-code aanmaken. Sla de code vervolgens op als een afbeelding en plaats deze op de website.

QR-code voor- en nadelen

Groot voordeel van de QR-code is het omzetten van anoniem offline bereik naar online contact. Er zit helaas ook een groot nadeel aan het gebruik van de QR-code. Op dit moment heb je nog een speciale scan app voor nodig. Voor iPhone gebruikers is dit met de komst van iOS11 verleden tijd, waardoor de QR-code in Nederland misschien wel net zo populair wordt als in Azië

Meer informatie

‘Click to Chat’ of een klikbaar WhatsApp-nummer op de website zijn uitstekende methodes om het volume op het WhatsApp-nummer te verhogen. Je hebt hiervoor verschillende opties, zoals ‘Click to Chat’ met of zonder tekst en met of zonder hyperlink, een nummer met een klikbare link, een vCard of een QR-code. De methode die je kiest hangt af van je doelgroep en of je doelgroep een voorkeur heeft voor desktop of mobiel. Advies nodig? We helpen je graag op weg.

Meer informatie over de zakelijke inzet van WhatsApp? Download onze whitepaper ‘Klantenservice via WhatsApp’! Je kan uiteraard ook een appje sturen, onze vCard downloaden of scan de QR-code hiernaast om ons nummer op te slaan in je telefoon.

Joey Drieskens
Joey heeft een passie voor online marketing, media, communicatie en ICT. Als marketeer voor SaySimple schrijft hij over WhatsApp en andere Instant Messaging diensten.
Recente berichten

Heb je een vraag?

Bel 023 – 554 67 66

App +31 (0) 6 135 582 70

of ga naar contactformulier