Joey Drieskens 08 aug. 2017

Meet in 4 stappen de conversie van je WhatsApp-berichten

Als je een link stuurt via WhatsApp wil je de conversie uit de URL uiteraard ook kunnen meten. Je kunt dit eenvoudig zelf doen door de link te voorzien van een Google Analytics tracking code. In dit artikel leggen wij uit hoe je dit doet.

Deze methode werkt alleen voor websites waarbij Google Analytics is ingesteld!

Stap 1: Genereer een tracking code

De eerste stap is het generen van een Google Analytics tracking code. Dit is een stukje code wat Google toevoegt aan de link. Zo weet Google op welke manier data gepresenteerd moet worden in Analytics. Om dit proces zo eenvoudig mogelijk te maken, is de URL-maker tool ontwikkeld.

Onder het kopje website URL vul je de link in waarvan je de conversie wilt meten. Dat kan bijvoorbeeld een homepage zijn zoals www.saysimple.nl of een landingspagina, www.saysimple.nl/downlaod-whitepaper/.

De velden ‘Website URL’ en ‘Campaign Source’ zijn door Google als verplicht ingesteld. Het is daarnaast verstandig om ook de velden ‘Campaign Medium’ en ‘Campaign Name’ in te vullen. Google gebruikt deze gegevens namelijk om de conversie van de URL te presenteren in Google Anlaytics. Door alles in te vullen kun je de resultaten zo overzichtelijk mogelijk weergeven.

Bij ‘Campaign Source’ vul de gebruikte bron in, bijvoorbeeld ‘mailing WhatsApp prijsvraag’. Onder ‘Campaign Medium’ vul je de naam van het medium in. In dit geval is dat dus WhatsApp, omdat je de link via dit kanaal deelt. Als laatste vul je de ‘Campaign Name’ in, bijvoorbeeld ‘Win gratis kerstcadeaus’.

Wanneer je alle velden hebt ingevuld, klik je op de button ‘URL genereren’. De URL, inclusief tracking code, verschijnt onder de button:

Stap 2: Verkort de URL

De gegenereerde URL nodigt de lezer uiteraard niet uit tot klikken en is daarnaast erg lang. Daarom is stap twee de URL te verkorten. Ook hiervoor heeft Google een handige tool ontwikkeld, de URL shortner. Tegenwoordig is dit ook mogelijk binnen de interface van Google URL-builder:

Stap 3: Het WhatsApp bericht

Nu je de URL gegenereerd hebt kun je deze gebruiken om de conversie uit een WhatsApp-actie te meten. Je kunt nu niet zomaar berichten gaan versturen via WhatsApp. WhatsApp Inc. hekelt namelijk iedere vorm van SPAM. Wat precies onder SPAM wordt verstaan lees je in de algemene voorwaarden van WhatsApp Inc. Samengevat is de vuistregel: Gebruik WhatsApp alleen reactief en stuur geen berichten naar personen die jouw nummer niet hebben opgeslagen. Zo voorkom je dat WhatsApp je telefoonnummer als SPAM’er markeert. Als dit te vaak gebeurt leidt dat tot een tijdelijke schorsing of algehele blokkade van het nummer.

TIP: In de praktijk wordt een link vaak aan het eind van een conversatie verstuurt. Denk bijvoorbeeld aan de vraag “Wij proberen voortdurend onze dienstverlening te verbeteren. Zou je ons willen helpen en deze vragenlijst in willen vullen? ”.

Stap 4: Resultaten meten

De resultaten van de WhatsApp-actie vind je terug in Google Analytics onder het kopje Acquisitie > Campagnes > Alle Campagnes. Hier vind je de campagnebron, het campagnemedium en de campagnenaam terug die je eerder hebt geconfigureerd bij stap 1. Google Analytics koppelt een overzicht terug met de volgende elementen:

  • Aantal nieuwe sessies;
  • Percentage nieuwe gebruikers;
  • Bouncepercentage;
  • Pagina’s / Sessies;
  • Gemiddelde sessieduur;
  • Conversies of doelen.

Een sessie is een periode dat een bezoeker actief is op jouw website. Een sessie duurt tot het moment dat de bezoeker de webpagina verlaat of wanneer diegene een half uur lang inactief is geweest. Onder het kopje nieuwe gebruikers worden de nieuwe gebruikers van de website bijgehouden. Google ziet of een gebruiker nieuw is door middel van cookies. Cookies zijn kleine bestanden die de historie van het internetgedrag bevatten.

Als je binnen Analytics doelen hebt ingesteld, bijvoorbeeld het aantal clicks op een download button, worden deze bijgehouden onder het kopje conversie. Zo zie je in één oogopslag welke campagne verantwoordelijk is voor het behalen van een bepaald doel.

Geen Google Analytics?

Heb je geen Google Analytics geconfigureerd of biedt de Google Analytics omgeving niet de benodigde gegevens? Je kunt de analyse verder uitbreiden met bepaalde metrics, zoals de NPS (Net Promoter Score) of CES (Customer Effort Score). Het is dan wel aan te raden om te kiezen voor professionele customer experience software. De tools meten niet alleen statistieken, maar helpen je ook om daarmee je dienstverlening te optimaliseren. Onder andere Omoda meet op deze manier de effecten van WhatsApp.

 

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het meten van links in WhatsApp of ben je benieuwd naar de toegevoegde waarde van professionele customer experience oplossingen? Neem dan contact met ons op via 023 – 554 67 77.

written by
Joey Drieskens
%
The Messaging Agency