Nieuw: De WhatsApp Business solution is vanaf nu beschikbaar

icon
aanvragen

Drie succesvoorbeelden van WhatsApp voor zakelijke gebruik

Sinds een aantal maanden gebruiken steeds meer bedrijven WhatsApp. Om te chatten met (potentiële) klanten bijvoorbeeld, of als deelknop om meer bezoekers te genereren. In dit artikel worden vier manieren gedeeld waarop WhatsApp ingezet wordt door bedrijven om meer verkoop te realiseren, of om sneller te communiceren met de doelgroep.

WhatsApp heeft wereldwijd ruim 400 miljoen gebruikers die gezamelijk zo’n 50 miljard berichten per dag versturen. Ter vergelijking: Twitter heeft ongeveer 255 miljoen maandelijkse gebruikers. WhatsApp moedigt snelle communicatie tussen mensen en groepen aan, evenals het snel pivé delen van online content. Zo kan je net als per email, pivé communiceren en niet openbaar zoals dat overwegend het geval is met social media. WhatsApp biedt naast deze mogelijkheid ook een kans om de persoonlijke dialoog tussen bedrijf en klant te stimuleren. In deze blog vier succesverhalen ter inspiratie om zelf met WhatsApp als mobiel marketincommunicatie kanaal aan de slag te gaan.
“WhatsApp levert ons 10 tot 15 gesprekken per week op.”

Een grote muziekwinkel en webshop besloot onlangs dagelijks klanten te helpen via WhatsApp. Op de Website staan een grote banner die bezoeker oproept om vragen via een telefoonnummer te WhatsAppen.1

Er is een telefoon van de zaak waar alle ‘Appjes’ van webshop bezoekers op binnen komen. Medewerkers beantwoorden zo via WhatsApp dagelijks vragen en verkopen via deze weg soms ook producten. “WhatsApp levert ons tien tot vijftien gesprekken per week op”, aldus een medewerker van de muziekwinkel. Vragen over nieuwe producten, technische aanvullende informatie en leveringsvoorwaarden kunnen zo snel gesteld en beantwoord worden. De ‘webshoppers’die het gesprek aangaan, hebben zo een klantbeleving die aansluit op een van de peilers van de muziekwinkel, te weten een persoonlijke dienstverlening.
“WhatsApp levert na Facebook de meeste bezoekers op.”

Buzzfeed, een grote Amerikaans entertainment en nieuwssite, trekt miljoenen bezoekers aan per dag. WhatsApp staat op de derde plek van social media deelknoppen die het meeste bezoekersverkeer opleveren. De WhatsApp is hetzelfde als de bekende Facebook- en Twitter-buttons. Ben je een mobiele bezoeker en druk je op de WhatsApp knop, dan opent het overzicht van WhatsApp-contacten. Vervolgens selecteer je een groep of persoon waarmee je het artikel wil delen. Op deze manier kunnen bezoekers snel privé content delen. Gezien de enorme hoeveelheid bezoekers die dit BuzzFeed oplevert, lijkt er dus veel behoefte te zijn aan het eenvoudig privé delen van content met de smartphone.
USA Today2

Websites, waaronder ook een van de grootste sportsites in de VS, zijn sterk afhankelijk van hun bezoekers. Hoe meer bezoekers, hoe meer advertentie-inkomsten. Een week na het introduceren van de WhatsApp share-button op de mobiele site, kwam 18% van alle bezoekers van gedeelde content bij WhatsApp vandaan.

Privé content delen met contacten is aantrekkelijk. Ook ik wil nog weleens wat delen zonder dat de hele wereld meteen meekijkt. Het lijkt dus raadzaam om deze button op de site te zetten en het effect ervan te meten. Kijk op whatsapp-sharing.com om te lezen hoe je een WhatsApp sharing knop toe kan voegen aan jouw website.

Dit bericht verscheen eerder op Adformatie

%
The Messaging Agency