logo total kleur
Joey Drieskens 11 sept. 2018

Total Nederland start met WhatsApp

Total Nederland N.V. verkoopt aardolieproducten en daaraan gerelateerde diensten die zorgen voor energie en mobiliteit. Voor zowel mens als voertuig is Total een bron van energie. De activiteiten van Total Nederland zijn gebaseerd op kernwaarden van professionaliteit, een voortdurende zorg voor veiligheid en bescherming van het milieu.

Innovatie is een belangrijk speerpunt voor Total. De energieleverancier wil nog sterker aanwezig zijn in Nederland. Dankzij een vernieuwd imago, innovatie en klantgerichtheid, zijn zij in staat om verder te groeien.

Eenvoudig communiceren

Total was op zoek naar een innovatief en laagdrempelig kanaal om te communiceren met haar klanten. Het bedrijf wil daar zijn, waar de klant ook is.

In eerste instantie wordt WhatsApp ingezet als additioneel communicatiekanaal in het B2B segment. Daaruit moet blijken of WhatsApp aansluit op de behoefte van de klant. Wanneer de pilot succesvol is, wordt WhatsApp uitgerold naar andere afdelingen binnen de organisatie. Op deze manier wil Total Nederland het klanten makkelijker maken om vragen te stellen of opmerkingen te delen.

Naast de inzet van WhatsApp voor B2B aangelegenheden, test Total ook de mogelijkheden voor interne communicatie. Via WhatsApp worden nieuws en updates gepusht naar de smartphone van de medewerkers waardoor zij ook buiten kantoor op de hoogte blijven van de laatste interne ontwikkelingen. Hier fungeert WhatsApp als secundair kanaal naast het intranet van de organisatie.

Total en SaySimple

Om de implementatie van WhatsApp binnen Total succesvol te maken is samen met SaySimple een draaiboek opgesteld. Voor iedere organisatie is de implementatie van een nieuw kanaal een enorme stap. In het geval van Total, waar gekozen wordt voor B2B service en interne communicatie, is het van belang dat alle interne partijen goed worden voorbereid en gecoacht.

WhatsApp wordt daarom gefaseerd binnen Total geïmplementeerd. Hiervoor is gekozen om verwachtingen bij de klant waar te kunnen maken en het kanaal intern te beheersen. Het implementatieproces bestaat uit meerdere fases met verschillende evaluatiemomenten, trainingen en creatieve sessies. Het draaiboek is hierin leidend zodat beide partijen weten wat er tijdens iedere fase van het proces gebeurt. Deze manier van werken zorgt voor een betere samenwerking en komt het succes van een nieuw kanaal als WhatsApp ten goede.

Download Gratis Whitepaper

WhatsApp voor de automotive branche

Alle velden met een * zijn verplicht
Automotive whitepaper images
We've got you covered

Onze klanten

%
The Messaging Agency