Joey Drieskens 21 nov. 2018

WhatsApp at Super6 Baseball & Softball

Super6 is een Europees honk- en softbaltoernooi waar de beste nationale teams van Europa aan deelnemen. Zij kwamen tussen 18 en 23 september bij elkaar op het ETO Ballpark in Hoofddorp. Qua opzet verschilde het toernooi van bijvoorbeeld een Europees Kampioenschap omdat de honkbalwedstrijden en softbalwedstrijden op hetzelfde complex gespeeld werden.

De eerste editie van Super6 was direct goed voor een primeur. Nooit eerder is WhatsApp op deze manier grootschalig ingezet om fans van over de hele wereld te voorzien van de beste plays, mooiste momenten en het laatste nieuws rondom het toernooi. Dit zorgt voor veel interactie en een enorme engagement. Zo zag ook Seb Visser, Makering & Communicatie KNBSB. Hij kijkt terug op een geslaagd event.

Waarom
WhatsApp voor dit evenement?

“WhatsApp is een mooie toevoeging aan de bestaande social media kanalen die we inzetten als KNBSB. Met WhatsApp kunnen we op een hele persoonlijke manier
via de verzendlijst fans van over de hele wereld bereiken met tekst en multimedia. We zien het als een service naar onze fans maar ook als mooie manier van branding”, zo zegt Seb Visser.

‘‘

SaySimple

Voordelen van WhatsApp:

  • Sponsoren onder de aandacht brengen
  • Kaartverkoop
  • Fans van over de hele wereld
  • Meer interactie en een hogere engagement met fans
  • Het gebruik van onze overige (social) media kanalen stimuleren

De WhatsApp
Verzendlijst

Het WhatsApp-nummer van Super6 is in totaal vier weken actief geweest. Week één stond in het teken van livegang en in week twee was dat communicatie. In week drie startte het toernooi. Week vier stond in het teken van aftercare. Door hevige regenval kon de finale niet gespeeld worden waardoor de organisatie in de laatste week veel vragen kreeg en WhatsApp echt zijn meerwaarde kon bewijzen. Zoals de tabel laat zien waren het aantal aan- en afmeldingen voor de verzendlijst keurig verdeeld.

Tabel super 6
Het verloop in aan- en afmeldingen laat zien deze manier van communiceren enorm goed werd ontvangen door de fans. Voor het event zijn er de meeste aanmeldingen, tijdens het event waren er nog veel aanmeldingen en pas na het event begonnen de afmeldingen binnen te komen.

Grafiek super6

‘‘

SaySimple

Wat voor type berichten
verzonden jullie?

“Denk aan aankondigingen, opstellingen en uitslagen, links naar de livestream van de wedstrijden zodat we daar meer kijkers kregen. Met name die van het
Nederlands team, omdat we in jullie Messaging Intelligence dashboard konden zien dat de meeste volgers uit Nederland kwamen.”

Wat voor type vragen
kwamen er vooral binnen?

“Waar kan ik de wedstrijden zien, hoe kan ik de wedstrijden volgen, waar kan ik kaarten kopen.Eigenlijk hele laagdrempelige vragen waarvan de antwoorden ook
op onze website staan. Maar het is fijn om de fans op deze manier te helpen en om meer kaarten te kunnen verkopen. Het laagdrempelige karakter van WhatsApp heeft hier zeker aan bijgedragen.”

Hoe zag het team wat verantwoordelijk was
voor het WhatsApp-kanaal eruit?

We hadden drie stagiaires die rondliepen en voor content zorgden; Ze maakten voor ons Instagram-kanaal foto’s en video’s. Als daar hele gave content tussen zat plaatsten zij dat ook door via WhatsApp. Daarnaast bestond het team nog uit een perschef, hadden we een designer die de visuals maakte en iemand van IT die het website beheer deed. Iedereen had zijn eigen taak en het liep als een geoliede machine.

We hadden van te voren ook een strategie bedacht voor het WhatsApp-kanaal. Denk aan de updates rondom wedstrijden bijvoorbeeld. Maar je merkt dat in zo’n week
bepaalde uitingen wel werken en andere niet. We stuurden dit snel bij waardoor we de berichten zo relevant mogelijk konden houden voor de fans. Dat zien we ook terug in het verloop van de aan- en afmeldingen voor onze verzendlijst.

Zou je dit ook aan andere
Sportbonden aanraden?

“Ja absoluut. Sterker nog: ik weet dat er internationale sportbonden geïnteresseerd zijn in dit concept en verschillende nationale sportbonden deze
manier van communiceren zien zitten. Zelf zou ik het ook graag nog een keer gebruiken. Wie weet als het Olympisch Kwalificatie toernooi van volgend jaar
krijgen toegewezen. Dat zou heel gaaf zijn.”

Facts & Figueres

  • 391 verzendlijst aanmeldingen
  • 478 conversaties
  • 1351 multimedia berichten
  • 14 landen

Download de business case

WhatsApp at Super6 Baseball & Softball

Alle velden met een * zijn verplicht
Super6
We got you covered

Onze klanten

%
The Messaging Agency